4 Ağustos 2014 Pazartesi

+18

Sevgili internet,
"18+" ibaresinin, "+18" şeklinde ve çok yaygın olan yanlış kullanımı, beni bu konuda yazmaya itecek derecede rahatsız ediyor. Artı işareti bir sayının soluna yazılırsa, bu; o sayının başka bir sayıya eklenmek istendiğini ifade eder. Sağ tarafına yazmak ise o sayıya başka bir sayının ekleneceğini ifade eder. Bahsettiğimiz ibarenin amacı insanları, içeriğin yalnızca 18 yaş ve üzeri insanlar için uygun olduğu konusunda uyarmak. İbarenin içindeki artı işaretinin kullanım amacı, yapılmak istenen uyarının amacına uygun olarak, "18" değerini arttırmaktır, onu başka bir sayıya eklemek değil. O halde ibarenin doğru kullanımı, artı işaretini 18 sayısının sağına yerleştirmektir. İnsanların bu kadar basit bir mantığı kurmaktan yoksun olduklarını düşünüyor değilim elbet. Bu mantığı kuramıyor olmaları değil, kurmamayı tercih etmeleri, yaygın olana itibar etmeleri beni rahatsız ediyor.
Aynı şey yaprak dolması için de geçerli. Yaprak sarması, kabak ve biber dolması gibi yemekler, adlarını hazırlanış biçimlerinden alırlar. Yemeğin iç malzemesi kabak ve biberin içine "doldurulur", yaprağın içine ise "sarılır". Bunun çok iyi biliniyor olmasına rağmen insanlar yine de "yaprak dolması" lafını sarfedebiliyorlar. Neden bahsettikleri anlaşılıyorsa, dil bilgisinin, mantığın, doğru konuşmanın çoğu insan için hiç önemi yok. Duydukları söz öbeklerini kendi mantık süzgeçlerinden geçirmeden, olduğu gibi kelime dağarcıklarına ekleyiveriyorlar. Bunu yazarak insanların konuşma alışkanlıklarını değiştiremeyeceğimi biliyorum ama en azından ben içimi rahatlattım. Oh!



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder